Rečni tovarni list

REČNI TOVARNI LIST

     Saobraćaj unutrašnjim vodenim putevima obuhvata transport koji se obavlja rekama, jezerima i kanalima. Ugovor o unutrašnjoj plovidbi je takav ugovor na osnovu koga brodar preuzima obavezu prevoza robe od mesta otpreme do mesta opredeljenja, uz predaju robe u nepromenjenom stanju i bez kašnjenja primaocu ili ovlašćenom licu, a naručilac posla se obavezuje da plati prevozninu. Ako se prevoze komadne ili denčane pošiljke, nije potrebno zaključivati poseban ugovor o prevozu, a tovarni list zamenjuje ugovor o prevozu. Za šleperski prevoz zaključuje se poseban prevozni ugovor između rečnog prevozioca i korisnika usluga, a u formi zaključnice. Ovaj ugovor dobija međunarodni karakter kada se pristaništa nalaze na teritoriji različitih država.

Za prevoz Dunavom od posebnog značaja su:

Konvencija o statusu Dunava iz 1921. godine.

Dunavka konvencija iz 1948. god. koju je potpisala Jugoslavija.

Bratislavski sporazumi iz 1955.god. koji sadrže zajednička pravila ponašanja kojima se regulišu uzajamni poslovni odnosi u unutrašnjoj plovidbi.

U našoj zemlji osnovni pravni izvor za regulisanje saobraćaja unutrašnjim plovnim putevima je Zakon o pomorskoj i unutrašnjoj plovidbi iz 1998. god. U unutrašnjoj plovidbi upotrebljavaju se tovarni list i teretnica (konosman).

Teretnicu izdaje brodar ali samo na zahtev krcatelja. Ukoliko krcatelj ne zahteva izdavanje teretnice, brodar ili krcatelj imaju pravo da zahtevaju da se izda tovarni list. Za razliku od pomorskog prevoza gde je dozvoljeno izdavanje više originalnih primeraka teretnice (uz obavezu da se na svakom originalnom primerku naznači broj izdatih primeraka), u unutrašnjoj plovidbi se, po pravilu izdaje samo jedan primerak teretnice. Između teretnice u pomorskoj i unutrašnjoj plovidbi nema suštinskih razlika, sem što se teretnica u unutrašnjoj plovidbi izdaje na izričit zahtev krcatelja i u jednom primerku.

Tovarni list je prevozna isprava koju izdaje brodar, ali potpisuju brodar i krcatelj. Funkcija tovarnog lista je u dokaznoj snazi da je zaključen ugovor o prevozu i da je roba primljena na p revoz, pod uslovima koji su navedeni u tovarnom listu. Za razliku od tertnice koja se predaje krcatelju i koja cirkuliše nezavisno od prevoza robe, tovarni list prati robu u toku prevoza i predaje se primaocu. Krcatelj i brodar imaju pravo da zahtevaju da im se izda po jedan prepis tovarnog lista. U praksi se, međutim izdaje više prepisa i to prvenstveno za brodareve potrebe.

Tovarni list je prikladniji za prevoze koji se brzno odvijaju i gde se ne radi o velikim količinama tereta, odnosno gde se radi o kraćim prevoznim relacijama. Ako su u pitanju duže relacije, veća količina tereta, prikladnija je teretnica. U unutrašnjoj plovidbi predviđene su obe prevozne isprave, međutim, u praksi je izdavanje teretnice mnogo ređe od izdavanja tovarnog lista

Advertisements

O srednjoskolskopravo

Diplomirani pravnik, profesor pravne grupe predmeta u Ekonomsko-trgovinskoj skoli u Paracinu.
Ovaj unos je objavljen pod nastavni materijali za komercijaliste. Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s