Pomorski tovarni list i konosman

POMORSKI TOVARNI LIST I KONOSMAN

     Za regulisanje pomorskog prevoza značajna je prva Međunarodna konvencija o izjednačavanju nekih pravila o teretnici iz 1924. god. tzv. Haška pravila, koju je naša zemlja ratifikovala. U našoj zemlji je kodifikacija pomorskog prevoza izvršena 1977.godine, donošenjem Zakona o pomorskoj i unutrašnjoj plovidbi, a u njega su uklljučena mnoga dobra rešenja iz Haške konvencije, ali i Hamburških pravila iz 1978.godine koja naša zemlja nije ratifikovala.

Ugovorom o međunarodnom pomorskom prevozu brodar se obavezuje da iz luke jedne zemlje preveze robu i preda je naručliocu posla u luci druge zemlje i to u istom stanju u kome ju je primio i bez kašnjenja, uz naknadu. Postoje dve vrste ugovora o prevozu:

  1. Brodarski – zaključuje se za prevoz masovnog tereta, za koji se može koristiti ceo brod, obično za slobodnu plovidbu. Može se pojaviti i podbrodarski ugovor kog koga naručilac broda dozvoljava trećam licu da preveze svoje stvari istim brodom  koji mu je brodar stavio na raspolaganje.
  2. Vozarski ugovori se zaklljučuju radi prevoza pojedinačnih roba, to je prevoz individualnih pošiljki čime se bave brodovi linijske plovidbe.

KONOSMAN (teretnica) je isprava kojom brodar potvrđuje da je  primio određenu robu na brod radi prevoza i predaje ovlašćenom primaocu teretnice, uz uslove koji su u njoj navedeni. Konosman ima trostruku funkciju:

  1. Njime se potvrđuje postojanje ugovora o pomorskom prevozu.
  2. Služi kao dokaz da je roba koja je u konosmanu navedena, primljena radi prevoza.
  3. Njime se potvrđuje obaveza brodara da će robu po izvršenom prevozu uručiti imaocu isprava.

Konosman je hartija od vrednosti, a obo svojstvo omogućava korisniku prevoza da obavlja niz pravnih radnji u vezi sa robom kao što je prodaja robe, njeno zalaganje, iako teret nije stigao u mesto odredišta. Popunjava ga brodar, a na osnovu podataka koje daje krcatelj. Može glasiti: na ime, po naredbi i na donosioca.

Tovarni list u pomorskoj plovidbi predstavlja neprenosivu prevoznu ispravu kojom brodar potvrđuje da je primio na prevoz robu navedenu u njoj i kojom on preuzilma obavezu na sebe da saglasno uslovima sadržanim u toj ispravi preveze i preda robu naznačenom primaocu.

Osnovna razlika između teretnice i tovarnog lista u pomorskoj plovidbi je u tome što tovarni list nema svojstvo hartije od vrednosti, što znači da nije prenosiv. Tovarni list se izdaje u jednom originalu, a konosman može biti izdat u više originalnih primeraka.

Tovarni list u pomorskoj i unutrašnjoj plovidbi po svom sadržaju odgovara skraćenom obliku teretnice (ne sadrži odredbe i uslove ugovora o prevozu, već samo posebnu klauzulu koja se poziva na standardne uslove brodara za određenu vrstu prevoza.).

Advertisements

O srednjoskolskopravo

Diplomirani pravnik, profesor pravne grupe predmeta u Ekonomsko-trgovinskoj skoli u Paracinu.
Ovaj unos je objavljen pod nastavni materijali za komercijaliste. Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s