Međunarodni drumski tovarni list

MEĐUNARODNI DRUMSKI TOVARNI LIST

Ugovor o prevozu u drumskom saobraćaju je ugovor na osnovu koga se drumski prevozilac obavezuje da preveze robu od mesta otpreme do mesta opredeljenja i da je  preda   primaocu ili drugom ovlašćenom licu u takvom stanju u kakvom ju je primio i to bez zakašnjenja, a pošiljalac se obavezuje da plati prevozninu. Ovaj ugovor dobija međunarodni karakter kada se ugovorom određeno mesto preuzimanja i mesto opredeljenja nalaze na teritorijama različitih država, od kojih je najmanje jedna država potpisnica Konvencije CMR iz 1956.god. bez obzira na mesto sedišta i nacionalnost stranaka.

Konvenciju o ugovoru o međunarodnom drumskom prevozu robe, tzv. CMR konvenciju, donela je Ekonomska komlisija UN za Evropu 1956.godine. Od međunarodnih konvencija značajna je i Konvencija o međunarodnom prevozu robe pod pokrićem karneta TIR  iz 1959. godine. Ovom konvencijom uprošćavaju se carinske formalnosti, uspostavljanjem posebnog carinskog dokumenta TIR,  na osnovu koga je obezbeđen slobodan prelaz preko granice, a carinski pregled se vrši samo u mestu otpreme i mestu opredeljenja.

Od naših propisa najznačajniji je Zakon o ugovorima o prevozu u drumskom saobraćaju iz 1995.god. kao i Opšti uslovi poslovanja drumskih prevozilaca.

Ugovor o drumskom prevozu je neformalan ugovor. Predmet ugovora utvrđuje se određivanjem vrste i količine robe koju treba prevesti i određivanjem mesta polaska i mesta opredeljenja. U poslovnoj praksi najčešće se  prilikom zaključivanja izdaje tovarni list koji nije uslov za punovažnost ugovora. U drumskom saobraćaju tovarni list predstavlja samo pismenu potvrdu već zaključenog ugovora i dokaz da je prevozilac primio robu na prevoz. za svaku pošiljku popunjava se poseban tovarni list. Ako se radi o robi različite vrste ili pošiljkama koje su namenjene raznim prevoziocima, izdaje se uvek više tovarnih listova, čak i ako se pošiljke prevoze jednim prevoznim sredstvom.

Osnovno pravilo je da tovarni list izdaje prevozilac prilikom prijema stvari na prevo, a podatke popunjavaju obe ugovorne strane, s tim da veći broj podataka popunjava pošiljalac. Izdaje se u 3 originalna primerka od kojih se prvi primerak predaje pošiljaocu, drugi prati robu i predaje se primaocu, dok treći ostaje kod prevozioca. Potpisuju ga pošiljalac i  primalac, a potpisi mogu biti odštampani ili zamenjeni pečatom. Obaveza je pošiljaoca da prevoziocu pruži sve podatke, da uz tovarni list priloži i stavi na raspolaganje prevoziocu sve isprave koje su potrebne za sprovođenje carinskih i drugih radnji. Pošiljalac je odgovoran za štetu koja bi mogla nastati zbog nedostatka, neispravnosti podataka i isprava. Prevozilac može dokazivati da je robu primio u drugoj količini i u drugom stanju, nego što to proizlazi iz tovarnog lista.

Ako su se pošiljalac i prevozilac sporazumeli, prevozilac može izdati prenosivi tovarni list. Za razliku od običnog tovarnog lista, ne mogu biti na prenosivom tovarnom listu potpisi prevozioca i pošiljaoca. Kao prenosivi tovarni list može se izdati samo original tovarnog lista i to je primerak koji se  predaje pošiljaocu, a ovaj je ovlašćen da taj tovarni list stavi u pravni i poslovn

Advertisements

O srednjoskolskopravo

Diplomirani pravnik, profesor pravne grupe predmeta u Ekonomsko-trgovinskoj skoli u Paracinu.
Ovaj unos je objavljen pod nastavni materijali za komercijaliste. Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s