Međunarodni železnički tovarni list

MEĐUNARODNI ŽELEZNIČKI TOVARNI LIST

     Ugovor o međunarodnom železničkom saobraćaju regulisan je međunarodnim konvencijama.

Prva Međunarodna konvencija o prevozu robe na železnicama (CIM) donet je 1890. godine.

Međunarodna konvencija o prevozu putnika i prtljaga železnicom (CIV) doneta je 1924.godine.

Konvencija o međunarodnim prevozima železnicama (COTIF), doneta je 1980. godine, a Jugoslavija je ratifikovala ovu konvenciju 1983.godine.

U našoj zemlji primenjuje se i Zakono ugovorima o prevozu u železničkom prevozu robe iz 1995.god. koji je u velikoj meri prihvatio rešenja iz konvencije COTIF. O međunarodnom saobraćaju govori se kada su kumulativno ispunjeni sledeći uslovi:

  1. Prevoz se mora vršiti preko teritorija bar dve države.
  2. Pošiljka mora biti uručena na prevoz sa direktnim međunarodnim tovarnim listom, što znači da se mora raditi o jedinstvenom ugovoru o prevozu od otpravne do uputne stanice.
  3. Sve države preko čijih teritorija se vrši prevoz, moraju biti članice COTIF.
  4. Prevoz mora biti izvršen isključivo na prugama navedenim u posebnom spisku koji vodi Centralni biro za međunarodne prevoze na železnicama.

Ugovor o međunarodnom železničkom prevozu robe zaključen je kada otpravna stanica  primi na prevoz robu sa tovarnim listom. Prijem se potvrđuje stavljanjem žiga otpravne stanice ili otiska računara, sa datumom prijema na tovarni list. Ovaj ugovor je, prema tome, realan i formalan, jer je predaja robe i tovarnog lista uslov punovažnosti ugovora. Pošiljalac je dužan da ispravno popuni međunarodni železnički tovarni list. Za svaku pošiljku treba sastaviti jedan tovarni list, a isti tovarni list može se odnositi samo na tovar u jednim kolima. Tovarni list se mora štampati na dva ili eventualno tri jezika. Sastavljen je na jezikuk otpravne ili utovarne stanice, a mogu se dodati prvodi na jedan od međunarodnih jezika (francuski, nemački, italijanski, engleski).

Tovarni list čini set od 5 primeraka. Prvi primerak je original, drugi deo lista je tovarna karta koju zadržava uputna stanica, treći list je izveštaj o prispeću namenjen uputnoj stanici, četvrti list je duplikat tovarnog lista koji se predaje pošiljaocu kao dokaz da je takvuk predao na prevoz železnici, a peti deo lista je kopija koju zadržava otpremna, odnosno utovarna železnička stanica. Kod nas je uveden i šesti deo lista, a to je prepis kopije tovarnog lista.

Ugovorne strane mogu prema našem Zakonu o ugovorima o prevozu u železničkom prevozu iz 1995.god. ugovoriti da prevozilac izda prenosivi tovarni list, koji može glasiti po naredbi ili na donosioca. Prenosivi tovarni list po naredbi prenosi se indosamentom, a

About these ads

O srednjoskolskopravo

Diplomirani pravnik, profesor pravne grupe predmeta u Ekonomsko-trgovinskoj skoli u Paracinu.
Ovaj unos je objavljen pod nastavni materijali za komercijaliste. Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s